Predseda Rady slovenských exportérov Lukáš Parízek pre Hospodárske Noviny
Zahraničný obchod sa reštartuje a Slovensko spokojne drieme. Ani vrcholové ekonomické fórum nemôže vyrušiť z driemot slovenské autority.
V deň, keď Štatistický úrad vydal správu o poklese slovenského exportu sa začalo v našom susedstve prestížne Ekonomické fórum.
Ekonomické fórum v Krynici, dnes už organizované v meste Karpacz, je najväčším podujatím svojho druhu v Strednej a Východnej Európe. Tento rok je významné nielen tým, že oslavuje svoje 30. výročie, ale je to aj prvý pokrízový rok, kedy ožívajú národné ekonomiky a život sa postupne dostáva do starých koľají, aj ten konferenčný a diplomatický.
Zároveň Poľsko so svojím 40-miliónovým trhom je najväčšou krajinou V4 a tretím najvýznamnejším obchodným partnerom Slovenskej republiky.
Štáty implementujú ambiciózne plány na zotavenie ekonomík, rastie firemný apetít generovať zisky. Každý sa predbieha, aby sa ukázal v Karpaczi a tisíce účastníkov vo viac ako stopäťdesiatich paneloch na si tri dni vymieňa poznatky a hľadajú riešenia na problémy súčasnosti.
A ako na túto príležitosť reagovalo Slovensko? Trúfalo poviem, že nijako. Ani jeden z rezortov či agentúr, ktoré majú na starosti medzinárodný obchod tu nie je zastúpený. A to nemyslím, že – aktívne zastúpený, slovenské exportné štátne autority tu proste nie sú.
Samozrejme česť výnimkám! Na fórum pricestoval minister dopravy Andrej Doležal a v panelovej diskusii Export po pandémii zastupovala slovenské firmy Rada slovenských exportérov. Stálo ma to pár stovák kilometrov, ale diskusia o tom ako plánovať internacionalizáciu na najbližšie roky, bolo jedna z najlepších.
V zozname hostí zo Slovenska by ste našli zopár zvučných mien, ale väčšina z nich nakoniec proste neprišla. A tak sme tu aj s diplomatmi zo slovenskej ambasády vo Varšave sedeli ako chudobní príbuzní v spleti biznis záujmov a dynamických diskusií v hotelovom lobby.
Stretol som sa s partnerskými organizáciami ako Business France, Slovene Enterprise Fund, Hungarian Export Promotion Agency či Polish Investment and Trade Agency a mal som možnosť vidieť, ako v ich štruktúrach funguje synergia podnikateľských subjektov so štátom. Títo skúsení profesionáli, a aj mnohí ďalší, tu na rozdiel od Slovenska mali vrcholový manažment a štát preukázal podporu podnikateľom, čiže svojim daňovníkom.
Pre slovenských exportérov je bytostne dôležité udržiavať čulé obchodné vzťahy a ako sa ukazuje, treba sa opäť aj na medzištátnej platforme spoliehať na seba. Chápem, že je to princípom, ako sa udržať na vrchole a nezaspať na vavrínoch. Len ma potom opäť znepokojuje otázka, ako efektívne sa využívajú peniaze daňových poplatníkov na chod inštitúcií, ktoré majú v predmete činnosti podporu slovenského exportu.